Tystnadsplikt i praktiken
Som medlem i Kroppsterapeuternas Yrkesförbund har du tystnadsplikt, något som regleras av våra etiska regler. Tystnadsplikten stäcker sig längre än till att inte namnge klienter eller yppa känslig, personlig information.
Att jobba med friskvård innebär både ansvar och omdöme. En fråga som är oerhört viktig inom förbundet och som regleras av de etiska reglerna är den om tystnadsplikt och respekt för förtroenden.
Som massageterapeut, personlig tränare och andra friskvårdsyrken vet vi ofta mycket om våra klienter. En del saker behöver vi veta, som hälsostatus, medicinering och annat. Andra saker får vi veta som förtroenden, vilket naturligtvis är positivt som en del av en allians mellan klient och behandlare.
Omdömen i sociala medier
Tystnadsplikten innebär att du alltid är återhållsam med information om dina klienter och naturligtvis aldrig namnger dina kunder, så länge de inte gett sitt medgivande till det, för till exempel klientfall på hemsida eller i sociala medier. Att be kunder lämna omdömen kan vara ett bra sätt att marknadsföra sig, men var observant på att de alltid har rätt att be dig ta bort eventuella citat och bilder om du fått tillåtelse att använda det i sociala medier eller på din hemsida. Var alltid återhållsam med detaljer och känsliga uppgifter, även om personen i fråga säger sig vara okej med att du publicerar dem.
Anonymisera
Som behandlare kan man känna behov av att ventilera klientfall med andra kollegor, nära och kära, och det går bra att göra så länge det inte innefattar någon som helst information som kan härledas till en specifik person. Att säga att ”en person med ett kontorsjobb” är mer anonymt än att säga en ”banktjänsteman”, speciellt om man bor på en liten ort. Det får aldrig vara möjligt att räkna ut vem det rör sig om.
Återhållsamhet i offentlig miljö
Tystnadsplikt innebär även att du är ytterst försiktig om du pratar om klienter i offentlig miljö, även om du gör det anonymt. Något du fått veta kan verka helt anonymt när du pratar med en vän som inte alls känner din klient, men en person som känner klienten kan ha lättare att förstå vem du pratar om.
”Han kraschade på motorcykeln för tre år sedan och nu har han post traumatisk stress som går ut över sömn och har lett till högt blodtryck” kan tyckas anonymt, men för en person som jobbade tillsammans med någon som kraschade på motorcykel för tre år sedan kan det vara lätt att klura ut vem det rör sig om. Och det är inte alls meningen att den personen ska veta något om din klients PTSD, sömnvanor eller blodtryck.
Var alltså alltid återhållsam när du pratar om dina klienter. Anonymisera, undvik unik information, tidsangivelser och prata helst aldrig om klienter – inte ens anonymt – i offentlig miljö.
Om klienter med andra klienter
Var även uppmärksam på hur du pratar med dina klienter om andra klienter. Ibland kan det tyckas värdefullt att berätta om hur en annan person löste ett problem; fick mer tid till träning, blev av med magproblem efter dina kostråd eller fick spänningar att släppa efter din yogaklass.
Tänk på att din nuvarande klient kan känna sig obekväm med att höra om andra klienter, då det kan väcka frågor om hen blir ett exempel när du pratar med andra klienter. Så innan du säger ”en annan klient hade fruktansvärda diarréer dagligen, men nu med regelbundna måltider sköter hen magen helt normalt” – tänk dig för! Prata hellre i generella termer; ”många upplever förbättring av regelbundna måltider, jag har sett flera exempel på det bland mina klienter”.
Om du möter din klient ute
Ibland möter vi våra klienter ute på stan, kanske i sällskap av exempelvis kollegor. Ska du hälsa eller hur gör du? Kanske känner ni varandra från andra sammanhang och då är det ju inget konstigt. Annars är principen att du inte får yppa att du är personens behandlare eller tränare, så om du hälsar kan det leda till frågor vem du är och hur ni känner varandra. En tumregel för vårdpersonal är att alltid invänta och se om klienten/patienten hälsar, då är det okej att hälsa tillbaka. Eller så stämmer du av, om det är okej, i stil med ”om vi ses ute och jag inte hejar, så är det av tystnadspliktsskäl – om det inte är ok för dig att vi hälsar”. Annars undviker du att hälsa av sekretesskäl och förklarar varför du inte hälsade vid ert nästa möte.
När någon vet att din klient går hos dig
En annan situation som kan uppstå är att du möter en familjemedlem till en av dina klienter. Låt säga att personen säger något i stil med ”du skulle bara veta vilken träningsvärk hen hade efter sitt pass med dig!”. Det kan vara lätt att dras med i ett trevligt samtal, men om du gör det, medger du även att personen i fråga är din klient. Tänk därför på att inte gå in i ett samtal om din klient, även om det är en person du känner och som uppenbarligen har berättat om sin träning hos dig. Det kan innebära att du bryter din tystnadsplikt.